Zwykłe Życie to magazyn o prostym życiu wśród ludzi, miejsc i rzeczy.

Te­go­rocz­na edy­cja or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez Sto­wa­rzy­sze­nie No­we Ho­ry­zon­ty wy­da­rze­nia dla mło­dych i naj­młod­szych wi­dzów od­bę­dzie się po­now­nie w for­mu­le hy­bry­do­wej. Fe­sti­wa­lo­we fil­my po­ka­zy­wa­ne bę­dą od 25 wrze­śnia do 3 paź­dzier­ni­ka w ki­nach w 20 mia­stach w Pol­sce, a od 7 do 24 paź­dzier­ni­ka obej­rzy­my je w In­ter­ne­cie.

Dzie­cię­ce ki­no dla każ­de­go

8. od­sło­na fe­sti­wa­lu Ki­no Dzie­ci to 157 ty­tu­łów, z któ­rych aż 87 po­ka­za­nych zo­sta­nie pre­mie­ro­wo. Wy­da­rze­nie za­in­au­gu­ru­je se­ans na­gra­dza­nej na świe­cie, zre­ali­zo­wa­nej w pol­skiej ko­pro­duk­cji ani­ma­cji „Na­wet my­szy idą do nie­ba” w re­ży­se­rii De­ni­sy Grim­mo­vej i Ja­na Bu­be­nička, po któ­rym z war­szaw­ski­mi wi­dza­mi spo­tka­ją się jej twór­cy.

I my film „Na­wet my­szy idą do nie­ba” ser­decz­nie re­ko­men­du­je­my! To ani­ma­cja o z po­zo­ru nie­moż­li­wej przy­jaź­ni mię­dzy mysz­ką i li­sem. Cie­ka­wost­ką zwią­za­ną z tym otwar­cio­wym fil­mem fe­sti­wa­lu jest to, że zro­bio­ny zo­stał w tech­ni­ce ani­ma­cji lal­ko­wej, a po­nad po­lo­wa la­lek wy­stę­pu­ją­cych w fil­mie wy­pro­du­ko­wa­na zo­sta­ła w Pol­sce!

Mysz­ka, choć cza­sem bar­dzo nie­śmia­ła i bo­jaź­li­wa, zro­bi wszyst­ko że­by udo­wod­nić, że jest od­waż­na. Za­ry­zy­ku­je na­wet spo­tka­nie z li­sem, z któ­rym tra­fia do ta­jem­ni­czej kra­iny: nie­ba. Przed ni­mi wy­bo­ista dro­ga, pod­czas któ­rej bę­dą mu­sie­li prze­pra­wić się przez go­rą­ce źró­dła, roz­wią­zać za­gad­ki z prze­dziw­ne­go we­so­łe­go mia­stecz­ka i sta­wić czo­ła mrocz­nej Wszech­pusz­czy. Naj­trud­niej­szym za­da­niem oka­zu­je się jed­nak po­ko­na­nie wła­snych lę­ków i głę­bo­ko za­ko­rze­nio­nych uprze­dzeń. Czy bo­ha­te­rom uda się od­na­leźć wspól­ny ję­zyk? Ta opo­wieść udo­wad­nia, że w przy­jaź­ni nie ma rze­czy nie­moż­li­wych.

 

 

 

 

 

Je­śli ma­cie iść tyl­ko na dwa fil­my fe­sti­wa­lu, to idź­cie tak­że na „Bel­le” Ma­mo­ru Ho­so­dy.

Re­kor­do­we 14-mi­nut owa­cji na sto­ją­co – tak dłu­go wi­dzo­wie Fe­sti­wa­lu w Can­nes okla­ski­wa­li ostat­nie dzie­ło ja­poń­skie­go mi­strza. Re­ży­ser no­mi­no­wa­ne­go do Osca­ra i zna­ne­go wi­dzom Ki­na Dzie­ci „Mi­rai”, tym ra­zem w swo­im ani­me za­chwy­ca nie­zwy­kły­mi ob­ra­za­mi wir­tu­al­ne­go świa­ta i hi­sto­rią ni­czym z „Pięk­nej i Be­stii”. 

„Bel­le” to hi­sto­ria o wraż­li­wej Su­zu, któ­ra wraz ze swo­im oj­cem miesz­ka w pro­win­cjo­nal­nej pre­fek­tu­rze Ko­chi. Dziew­czy­na w mło­dym wie­ku stra­ci­ła ma­mę, po­rzu­ci­ła przez to uko­cha­ny śpiew, któ­ry przy­wo­ły­wał zbyt wie­le wspo­mnień. Aby upo­rać się z bó­lem zwią­za­nym ze stra­tą i nie naj­lep­szą re­la­cją z oj­cem – Su­zu co­raz wię­cej cza­su spę­dza w sie­ci.

W wir­tu­al­nym świe­cie U, po­śród 5 mi­liar­dów in­nych użyt­kow­ni­ków, dziew­czy­na roz­kwi­ta i zo­sta­je świa­to­wej sła­wy pio­sen­kar­ką – Bel­le. Pew­ne­go dnia, pod­czas kon­cer­tu, po­ja­wia się przed nią ta­jem­ni­cza po­stać, wzbu­dza­ją­ca po­strach wśród miesz­kań­ców U. Ni­czym w „Pięk­nej i Be­stii” po­łą­czy ich nie­zwy­kła re­la­cja, dzię­ki któ­rej bę­dą mie­li szan­sę od­kryć, kim są na­praw­dę. Ukry­wa­nie się za wir­tu­al­nym awa­ta­rem, po­trze­ba zro­zu­mie­nia wła­snej toż­sa­mo­ści to mo­ty­wy, w któ­rych z pew­no­ścią od­naj­dzie się wie­lu wi­dzów, i to nie­za­leż­nie od wie­ku.

Wszyst­kie fil­my z Kon­kur­su głów­ne­go to pol­skie pre­mie­ry, w tym za­chwy­ca­ją­ce wi­zu­al­nie ani­me Ma­mo­ru Ho­so­dy „Bel­le”, sen­sa­cja ostat­nie­go fe­sti­wa­lu w Can­nes. Na za­koń­cze­nie fe­sti­wa­lu za­pla­no­wa­li­śmy wy­jąt­ko­wy po­kaz nie­mych fil­mów Bu­ste­ra Ke­ato­na z mu­zy­ką na ży­wo w wy­ko­na­niu Na­ta­lii Cze­ka­ły i Krzysz­to­fa Gu­ze­wi­cza.

Fil­my peł­no- i krót­ko­me­tra­żo­we, ani­ma­cje i do­ku­men­ty wy­bra­ne dla wi­dzek i wi­dzów w wie­ku od 4 lat po­gru­po­wa­li­śmy w tym ro­ku w 11 sek­cji, zróż­ni­co­wa­nych te­ma­tycz­nie i ga­tun­ko­wo. W ra­mach Kon­kur­su głów­ne­go zo­ba­czy­my naj­cie­kaw­sze mię­dzy­na­ro­do­we ob­ra­zy, któ­re nie tra­fi­ły jesz­cze do kra­jo­wej dys­try­bu­cji – skła­dy ju­ror­skie oce­nią rów­nież ty­tu­ły w Kon­kur­sie fil­mo­wych od­kryć i w Kon­kur­sie krót­kich do­ku­men­tów. Nie­zmien­nie, pu­blicz­ność 20 fe­sti­wa­lo­wych miast w ple­bi­scy­cie wy­bie­rze naj­lep­szy film 8. MFF Ki­no Dzie­ci.

W tym ro­ku przy­po­mi­na­my o tym, jak waż­ne jest dla nas dba­nie o śro­do­wi­sko, a po­przez ty­tu­ły z sek­cji Ki­no Dzie­ci gra w zie­lo­ne za­in­spi­ru­je­my do dzia­ła­nia i do­da­my otu­chy ma­ją­cym re­al­ny wpływ na ochro­nę przy­ro­dy naj­młod­szym widz­kom i wi­dzom. Pa­no­ra­ma świa­to­wa przy­bli­ży co­dzien­ność ró­wie­śni­ków z da­le­kiej Ar­gen­ty­ny, Ira­nu i Ko­rei Po­łu­dnio­wej, zaś Pa­no­ra­ma eu­ro­pej­ska za­bie­rze nas w po­dróż po ki­nie z Fran­cji, Ho­lan­dii czy Nor­we­gii. Dłuż­szy przy­sta­nek pla­nu­je­my w Bel­gii, aby po­znać za­rów­no naj­now­sze, jak i uzna­ne już i wie­lo­krot­nie na­gra­dza­ne fil­my z te­go kra­ju – fil­mo­wą Pocz­tów­kę z Bel­gii wy­sy­ła­my w part­ner­stwie z Przed­sta­wi­ciel­stwem Flan­drii w Pol­sce i Kra­jach Bał­tyc­kich oraz Biu­rem Wa­lo­nii-Bruk­se­li w Pol­sce. Na mi­ło­śni­ków krót­kich me­tra­ży cze­ka­ją Krót­kie hi­sto­rie, na mo­li książ­ko­wych, go­to­wych śle­dzić lo­sy li­te­rac­kich bo­ha­te­rów na du­żym i ma­łym ekra­nie, sek­cja Z no­sem w książ­kach. Do te­go Kla­sy­ka Ki­na Dzie­ci, czy­li blok two­rzo­ny wspól­nie z uczest­ni­ka­mi od po­cząt­ku ist­nie­nia fe­sti­wa­lu: ty­tu­ły do­ce­nio­ne przez ju­ry kon­kur­sów w po­przed­nich la­tach i uwiel­bia­ne przez wi­dzów, któ­re mo­że­my oglą­dać na okrą­gło. I wresz­cie – Ki­no Dzie­ci o wy­cho­wa­niu, czy­li kon­ty­nu­acja dia­lo­gu z do­ro­słą pu­blicz­no­ścią, w któ­rym po­mo­gą nam peł­no­me­tra­żo­we fil­my wy­bra­ne z my­ślą o ro­dzi­cach, opie­ku­nach i na­uczy­cie­lach. Se­an­som to­wa­rzy­szyć bę­dą spo­tka­nia z wy­jąt­ko­wy­mi eks­pert­ka­mi i eks­per­ta­mi.

Ki­no Dzie­ci do­stęp­ne jest dla wszyst­kich – w pro­gra­mie fe­sti­wa­lu uwzględ­ni­li­śmy rów­nież sta­cjo­nar­ne po­ka­zy fil­mo­we przy­ja­zne sen­so­rycz­nie dla tych, któ­rzy nie lu­bią ha­ła­su, ma­ją trud­no­ści z sie­dze­niem w bez­ru­chu lub są wraż­li­wi wzro­ko­wo i nie czu­ją się kom­for­to­wo w ciem­nych, ki­no­wych sa­lach. Z ko­lei, dzię­ki do­da­niu słow­ne­go opi­su, po­ka­zy z al­ter­na­tyw­ną ścież­ką dźwię­ko­wą – au­dio­de­skryp­cją umoż­li­wią oso­bom nie­wi­do­mym i sła­bo­wi­dzą­cym udział w fe­sti­wa­lu. Wszyst­kie fil­my z Kon­kur­su głów­ne­go, Kon­kur­su fil­mo­wych od­kryć oraz Kon­kur­su krót­kich do­ku­men­tów do zo­ba­cze­nia bę­dą z an­giel­ski­mi na­pi­sa­mi.

Jesz­cze wię­cej fil­mo­wych atrak­cji

Wie­my, że po­ka­zy fil­mo­we pod­czas fe­sti­wa­lu Ki­no Dzie­ci wy­zwa­la­ją w mło­dych i naj­młod­szych wi­dzach twór­czą ener­gię – jak co ro­ku i tym ra­zem za­dba­li­śmy o to, aby mą­drze ją spo­żyt­ko­wać, pro­po­nu­jąc moc atrak­cji to­wa­rzy­szą­cych se­an­som. Na­sze edu­ka­tor­ki, Mag­da Bra­vo i Mi­cha­li­na Dry­ga­sie­wicz, przy­go­to­wa­ły za­da­nia pla­stycz­ne in­spi­ro­wa­ne wy­bra­ny­mi fil­ma­mi – uczest­ni­cy warsz­ta­tów kre­atyw­nych dla dzie­ci w wie­ku 4+, 6+ i 8+ nie tyl­ko stwo­rzą nie­zwy­kłe pra­ce z ich po­mo­cą, ale i le­piej zro­zu­mie­ją i za­pa­mię­ta­ją te­ma­ty­kę da­ne­go ty­tu­łu. Fil­my z sek­cji Kon­kurs fil­mo­wych od­kryć po­prze­dzać bę­dą z ko­lei krót­kie wstę­py ze wska­zów­ka­mi in­ter­pre­ta­cyj­ny­mi od Ka­si Witt, edu­ka­tor­ki i pro­jek­tant­ki ma­te­ria­łów edu­ka­cyj­nych – do wszyst­kich kon­kur­so­wych ty­tu­łów po­wsta­ły uni­ka­to­we pocz­tów­ki z za­da­nia­mi dla fil­mo­wych od­kryw­czyń i od­kryw­ców. Prze­wod­nicz­ką po świe­cie przy­ro­dy przed­sta­wio­nym w ob­ra­zach z sek­cji Ki­no Dzie­ci gra w zie­lo­ne bę­dzie Ane­ta Chmie­liń­ska, pe­da­goż­ka le­śna i twór­czy­ni pod­ca­stu Dzi­ko­przy­go­dy, któ­ra pro­wa­dząc wi­dzów Szla­kiem dzi­ko­przy­gód, wy­ja­śni nam naj­waż­niej­sze za­gad­nie­nia zwią­za­ne z eko­lo­gią i śro­do­wi­skiem na­tu­ral­nym. Na mi­ło­śni­ków sek­cji krót­kich do­ku­men­tów cze­ka­ją na­to­miast au­tor­skie ma­te­ria­ły przy­go­to­wa­ne przez re­ży­se­ra fil­mów do­ku­men­tal­nych Ma­cie­ja Cu­ske we współ­pra­cy z Cen­trum Kul­tu­ry Fil­mo­wej im. An­drze­ja Waj­dy. Dla wszyst­kich wi­dzek i wi­dzów fe­sti­wa­lu za­pro­jek­to­wa­li­śmy też wy­jąt­ko­we Kar­ty Ki­na Dzie­ci z za­da­nia­mi pla­stycz­ny­mi – po­móż­my Ka­si Wa­len­ty­no­wicz, ilu­stra­tor­ce na­szych fe­sti­wa­lo­wych ma­te­ria­łów, do­koń­czyć roz­po­czę­te przez nią pra­ce!

Nie za­brak­nie rów­nież spo­tkań i roz­mów z fil­mo­wy­mi twór­czy­nia­mi i twór­ca­mi – w tym ro­ku prze­pro­wa­dzi­ły je dzien­ni­kar­ki fil­mo­we An­na Ta­tar­ska i Mar­ta Ba­ła­ga, py­ta­jąc re­ży­ser­ki i re­ży­se­rów oraz ak­tor­ki i ak­to­rów dzie­cię­cych o ich pra­cę i wspo­mnie­nia z pla­nu fil­mo­we­go.

Tu znaj­dziesz pe­łen pro­gram fe­sti­wa­lu Ki­no Dzie­ci