Filmy w pięciu smakach
Macie czasem smaka na dalekowschodnią kulturę? My bardzo! Wybraliśmy dla was pięć filmów z programu tegorocznego, już jedenastego (!!) Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, który już w przyszłym tygodniu, 15 listopada, startuje w warszawskim Kinie Muranów, a dwa dni później w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
1. Tajemnicza kwiaciarnia (ang. Little shop of grotesque), reż. Michelle Hung Tsz-ching, Hongkong 2017
Fresh Wave to zestaw najlepszych krótkich metraży młodego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu „Fresh Wave: głos niezależnych twórców”, w oryginalny sposób eksperymentujących z filmową formą. Projekt jest barometrem nie tylko tego, co nowe i świeże w kinie Hongkongu, ale także kwestii, które budzą emocje i są obiektem uwagi młodego pokolenia. My polecamy cały blok, ale przede wszystkim film Tajemnicza kwiaciarnia w reżyserii Michelle Hung Tsz-ching. Film opowiada o Molly, kwiaciarce mającej wyjątkowy kontakt z kwiatami, którymi się opiekuje. Na zapleczu kwiaciarni, w której pracuje, rośnie jednak rzadki okaz, którego pąk nie chce się rozwinąć, w związku z czym Molly musi zadbać o niego w szczególny sposób. Jak piszą organizatorzy, Tajemnicza kwiaciarnia to folklorystyczny thriller w pięknie komponowanych, słodko pachnących kadrach. Nas przekonywać nie trzeba!
2. Tokyo vampire hotel, reż. Sion Sono, Japonia 2017
To dopiero historia! Tokyo vampire hotel w reżyserii Siona Sono ukazuje odwieczną rywalizacja starożytnych wampirzych klanów, rozgrywająca się między kontynentami. Transylwańskie lochy znane z opowieści o Drakuli, okazują się mieć połączenie z samym centrum Tokio, gdzie w ekskluzywnym hotelu pięknie ubrani ludzie bawią się na przyjęciu-niespodziance. Nie wiedzą, że gospodarze wieczoru szykują dla nich krwawe atrakcje. Czy ktoś ich uratuje? Oto jest pytanie! Bo okazuje się, że Manami, zwykła japońska nastolatka, zaczyna odkrywać swoje całkiem nietypowe zdolności. Drapieżny montaż, hektolitry sztucznej krwi, wystrzały, brokat i kalejdoskopowe obrazy? Nie możemy się już doczekać!
—
3. Proste życie (ang. A simple life), reż. Ann Hui, Hongkong 2011
Sekcja festiwalowa PORTRET: ANN HUI, to retrospektywa poświęcona niezwykłej postaci hongkońskiego kina – Ann Hui, której filmy, niezależnie od tego, że sama reżyserka starannie unika blichtru związanego ze światem kina, są najczęściej nagradzanymi tytułami w historii Hong Kong Film Awards, najważniejszych lokalnych nagród filmowych. Nas zainteresowały szczególnie dwa tytuły: Proste życie z 2011 oraz Letni śnieg z 1995. Oba te filmy w nowatorski i rewolucyjny dla kina azjatyckiego sposób ukazują temat starości, choroby oraz relacji międzyludzkich. Ważna informacja: seans najnowszego filmu Ann Nadejdzie nasz czas otworzy 15 listopada 11. edycję Pięciu Smaków.
—
4. Hema hema (ang. Hema hema: sing me a song while i wait), reż. Khyentse Norbu, Bhutan, Hongkong 2016
Co 12 lat, gdzieś w górskim odludziu grupa anonimowych osób w tajemnicy spotyka się by przez dwa tygodnie medytować, badać własne ograniczenia i przejść religijny rytuał o oczyszczającej mocy. W takim anturażu nie trudno wedrzeć się w najmroczniejsze zakamarki świadomości. Hema hema, to jak pisza organizatorzy: Awangardowy, porywający wizualnie dramat łączy tradycje szekspirowskiej tragedii z buddyjskimi przypowieściami o śmierci i pożądaniu. Proste, zwyczajne zdarzenia, przeniesione w przestrzeń rządzącą się własnymi regułami, stają się metaforami – reżyser nie formułuje jednak jednoznacznych odpowiedzi, pozostawiając widzom otwartą przestrzeń dla interpretacji. Koniecznie obejrzyjcie zwiastun, zapiera dech!
5. Blok tematyczny Roman Porno
Nikkatsu: Roman Porno to działająca w latach 70. i 80. japońska wytwórnia filmów, która zasłynęła jako producent filmów erotycznych – wysokiej jakości i eksperymentalnych, ale zachowujących jednak podstawowe wymagania gatunku: sceny seksu średnio co 10 minut, tania i szybka produkcja czy efektowny tytuł. W ramach bloku tematycznego Roman Porno odbędą się projekcje klasyków japońskiego „różowego kina” z przełomu lat 70. i 80., oraz współczesne filmy erotyczne wyprodukowane przez Nikkatsu, gdzie podobnie jak 40 lat temu za kamerą stanęli najbardziej awangardowi twórcy swoich czasów, którzy zmysłowe atrakcje sprytnie łączyli z treściami politycznymi i ekstrawagancką formą wizualną.
Do zobaczenia na sali kinowej!