Bogactwo Rafała Dominika
Bogactwo, majątek, dobrobyt – temat wielowymiarowy. Wraz z otwarciem wolnego rynku kategoria „bogactwa” zaczęła w Polsce przybierać realny kształt, choć do dzisiaj dla wielu z nas pozostaje głównie w sferze fantazji i dążeń. Wystawa, wbrew jednowymiarowo materialnej definicji tego pojęcia, przygląda się różnorodnym perspektywom: od mocy iluzji bogactwa — aspirowania do luksusowego życia czy jego taniego naśladowania po zwyczajny jego braku, czyli biedę. Temat podejmowany dotychczas na wielu płaszczyznach: ekonomicznej, społecznej czy politycznej na polu artystycznym istnieje nieśmiało albo wcale — zaznaczał się raczej w kontekście rynku sztuki, a nie jako temat samych prac artystów.
26 sierpnia Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki otworzy zbiorową wystawę, której tematem są wizualne reprezentacje polskich fantazji o bogactwie, a my przybliżymy Wam sylwetki artystów Bogactwa.
Na pierwszy rzut: Rafał Dominik
Czego nie zrobiłbyś za 10 000 zł?
Twój stosunek do bogactwa:
Rafał Dominik – urodzony w 1985 w Warszawie. Malarz, rzeźbiarz, rysownik. Miłośnik popkultury. Założyciel i wokalista grupy disco polo Galactics, członek istniejącego do 2015 roku kolektywu projektowego Czosnek Studio. Dominik jest z wykształcenia malarzem (dyplom w 2009 roku na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Tarasewicza). Tworzy filmy animowane, obrazy cyfrowe, kolaże, filmy wideo. Ilustruje książki dla dzieci, projektuje gry komputerowe i aplikacje mobilne, tworzy rzeźby „domowych rozmiarów” i elementy ubioru. W jego portfolio znajdują się zarówno wystawy w najważniejszych polskich instytucjach zajmujących się sztuką współczesną jak i prace na zamówienie, takie jak rzeźba do głównej siedziby Mercedes Benz Polska, wideo dla Fundacji Sztuki ING, mapa dla hotelu Farmer’s Daughter w Los Angeles, czy ilustrowany przewodnik dla podwarszawskiej gminy Pomiechówek.
Rafał Dominik sztukę i plastykę postrzega jako ważny element życia społecznego, dlatego w wielu pracach zajmuje się wprowadzaniem jej do szerszego obiegu. Prowadzone przez niego poszukiwania sztuki dostępnej i zrozumiałej dla zwykłego człowieka znajdują odbicie w materiałach, z którymi najchętniej pracuje: papiery i folie samoprzylepne czy różnorakie tworzywa sztuczne (pianka, styropian) pochodzą z sieciowych marketów. Dzięki temu prace Dominika balansują pomiędzy tym, co dobrze znane i rozpoznawalne, a tym, co nowe, świeże i intrygujące.