Młoda polska animacja
Do niedawna polska animacja kojarzona była na świecie jedynie z dorobkiem lat 60., 70. czy 80, zaś lata 90. i okres transformacji systemu utożsamiany był z kryzysem polskiego filmu animowanego. Ostatnie dekady pokazały jednak, że odejście od produkcji państwowej, pojawienie się nowych źródeł finansowania i upowszechnienie nowych technologii wpłynęły na rozkwit autorskiego filmu animowanego.
Nowy, coroczny blok programowy Młoda Polska Animacja/Spotlight organizatorzy postanowili poświęcić twórczości młodych polskich animatorów. Takim, których dorobek nie jest jeszcze aż tak rozległy, jak doświadczonych twórców, którym poświęcony jest program retrospektywy, ale zostali docenieni na wielu prestiżowych festiwalach i zasługują na prezentację na Festiwalu ANIMATOR.
W ramach tegorocznego programu publiczność będzie miała okazję zobaczyć intymne wypowiedzi rysunkowe Karoliny Głusiec, wrażliwej obserwatorki, której rysunkową dokumentację codzienności można było przez lata śledzić na jej blogu (zobacz, klikając TUTAJ). Zaprezentowaną zostaną również abstrakcyjne, odważne formalnie eksperymenty Izumi Yoshidy, animatorki, która w swoich realizacjach wykorzystuje motywy kultury japońskiej. Organizatorzy zaprosili również Jakuba Wrońskiego, autora niezwykle malowniczych scenografii i humorystycznych opowieści animowanych oraz Natalię Brożyńską, twórczynię słynnych i uwielbianych przez internautów postaci Pafnucego i Kalasantego (Drżące trąby, 2010). W programie pojawią się również błyskotliwe graficznie realizacje Karoliny Specht oraz filmy Tomka Duckiego, autora czołówki VII edycji Festiwalu Animator, animatora o rozpoznawalnym stylu graficznym.
W ramach programu, publiczność będzie mogła zobaczyć realizacje twórców, ale też spotkać się z ich autorami. A tymczasem my, przedstawiamy ich krótkie sylwetki!
Karolina Głusiec – absolwentka Royal College of Art w Londynie. Wierzy, że każdy pomysł da się zrealizować za pomocą dostępnych środków. Zawsze marzyła, by łączyć obraz z muzyką. Animowała dla takich twórców jak: Robert Piernikowski, Etamski, Stara Rzeka, Selected Works Millieu L’Acephale oraz zespołu JAAA!, dla którego realizuje także oprawę wizualną na koncertach. Jak sama mówi: „to najlepsza rzecz na świecie”.
Izumi Yoshida – doktorantka w Szkole Filmowej w Łodzi. Reżyserka filmów animowanych nagradzanych na festiwalach i przeglądach („Miraż”, „Kigo”, „Kinki”), tłumacz z języka japońskiego. Interesuje się naukowo problematyką filmów animowanych, w tym animacją artystyczną i abstrakcyjną, a także produkcjami studyjnymi, zwłaszcza anime. Prowadzi także badania nad japońską mitologią i horrorami w literaturze i kinie.
Jakub Wroński – ukończył Państwowe Studium Reklamy oraz Wydział Animacji i Efektów Specjalnych Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Dwukrotny laureat stypendium Ministra Kultury w programie Młoda Polska. Jego film zrealizowany przy wsparciu PISF „Tajemnica Góry Malakka” odniósł sukces na wielu festiwalach filmowych. Współpracował przy postprodukcji nagrodzonego Oscarem filmu animowanego pt. „Piotruś i Wilk”.
Karolina Specht – absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego w Bydgoszczy. Obecnie studentka kierunku animacja i efekty specjalne w PWSFTviT w Łodzi. Jej dwa filmy („Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek”, „Nie trać głowy”) były pokazywane w ramach konkursu filmów studenckich na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych Annecy w Francji. W 2013 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia.
Natalia Brożyńska – pochodzi z Łodzi. Studiowała w PWSFTviT animację i efekty specjalne. Tam zrealizowała swoje pierwsze filmy animowane, docenione na festtiwalach lalkowe “Drżące Trąby”, plastelinowy “Turuntaj, koniec i początek” oraz “Searching For Devo” – lalkowy teledysk do piosenki ‘Blockhead’ zespołu Devo. W 2015 roku ukończyła studia 20-minutową poklatkową adaptacją opowiadania Stanisława Lema pt. “Doradcy Króla Hydropsa’”.
Tomek Ducki – reżyser animacji, grafik. Ukończył reżyserię animacji na Moholy-Nagy University of Art and Design w Budapeszcie (MOME) i w National Film and Television School w Londynie. Reżyser docenionych filmów „Łaźnia” (2013) czy „Linia życia” (2007), nominowany m.in. do Cartoon d’Or. Autor teledysków i wizualizacji dla m.in. Basement Jaxx czy Zhu. Współpracował z festiwalami animacji oraz brał udział w produkcjach seriali i filmów autorskich.
——
ANIMATOR 2016
08-14.07.2016 r.