Obserwatorium czyli 9. Vintage Photo Festival
Bydgoszcz, miasto gdzie przez dziesięciolecia działała słynna fabryka Foton, gości też od lat jeden z największych festiwali fotografii analogowej na świecie. Vintage Photo Festival to prawdopodobnie najważniejsze wydarzenie w Polsce, podczas którego obejrzeć można unikatowe archiwa fotograficzne. Kolejny raz patronujemy wydarzeniu. Z tej okazji chcemy Wam polecić kilka wystaw i warsztatów, które przykuły naszą szczególną uwagę.
Andrew Rovenko, „The Rocketgirl Chronicles”
Rodzinna historia pandemiczna. Dla wielu fotografów marzec 2020 roku przyniósł ambiwalentne dościwalczenia. Z jednej strony branża fotograficzna stanęła, świat został zamknięty, zlecenia zamarły. Z drugiej strony to, czego wszyscy doświadczyliśmy, szczególnie dla fotografów stało się intrygującym źródłem inspiracji. Pochodzący z Odessy i mieszkający w Australii fotograf Andrew Rovenko i jego córka Mia wyruszyli na jedyną w swoim rodzaju przygodę. Razem odkrywali ciche ulice miast i puste parki, jeździli pustymi autobusami i odnajdywali magię w prozaicznym otoczeniu. The Rocketgirl Chronicles to zbiór wspomnień z odkrywanych światów i historii małej astronautki. Projekt który narodził się podczas szóstego lockdownu w Melbourne, spotkał się z uznaniem krytyków i uznaniem na całym świecie, publikowany m.in w Vogue i Rolling Stone, a autor został uznany za Australijskiego Fotografa Roku 2021 przez magazyn Australian Photography.
„Simona Kossak w obiektywie Lecha Wilczka i Macieja Musiała”
Każdy z was pewnie widział gdzieś w książce albo internecie słynne zdjęcia ikonicznej Simony Kossak, która leży w łóżku z dzikiem albo przytula sarnę. Podczas 9. Vintage Photo Festival będziemy mogli obejrzeć spory zbiór portretów Simony autorstwa Lecha Wilczka, jej życiowego partnera i Macieja Musiała, fotoreportera. Wystawa ma więc naturalnie bardzo intymny, ale też niecodzienny charakter. Z naturalnych przyczyn Lech i Simona rzadko występowali na zdjęciach razem. Podczas festiwalu po raz pierwszy będzie można zobaczyć zdjęcia tej pary. Połączenie fotografii obu autorów z Simoną Kossak w roli głównej to pierwsza taka wystawa w Polsce.
„Całe to piękno i krew”
Dla tych, którzy latem przegapili ten wybitny dokument w kinach, obecność obowiązkowa. Portret Nan Goldin, aktywistki i artystki przybliża nie tylko jej kreatywne protesty, ale przede wszystkim jej zwykłe życie. Zresztą, tutaj jedno nie wydarza się bez drugiego. Artystka opuściła dom w młodym wieku i dokonała przełomu jako fotografka dzięki „Balladzie o seksualnej zależności” („The Ballad of Sexual Dependency”) – serii porywających, kolorowych, intymnych zdjęć przedstawiających gejowską subkulturę, ją samą, jej rodzinę i przyjaciół. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN (Prescription Addiction Intervention Now), która staje w obronie osób uzależnionych od środków przeciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów.
Warsztaty analogowego fotomontażu
Warsztaty adresowane do wszystkich miłośników prac manualnych i fotografii. Biorący udział poznają technikę pracy artystów z epoki przed technologią cyfrową. Inspiracją dla uczestników warsztatów będzie przede wszystkim twórczość Jerzego Wardaka, warto jednak pamiętać w ten sam sposób w początkowym okresie pracował Ryszard Horowitz.