Kultura: Związki między ludźmi
Sygnatariusz słynnego Manifestu z Oberhausen, ikona filmu autorskiego i twórca przekonany o tym, że na barkach reżysera filmowego spoczywa ogromna odpowiedzialność za losy ojczyzny i jej historycznego dziedzictwa, a także poeta, polifoniczny kronikarz i barometr współczesnej rzeczywistości. O kim mowa? O Alexandrze Kluge. Od 20 listopada Goethe-Institut w Warszawie i Nowy Teatr zapraszają na przegląd filmów mentora i przywódcy pokolenia ’68.
Charakterystyczną cechą Alexandra Kluge jest to, że w całej jego twórczości biograficzne szczegóły i nieprawdopodobne życiowe doświadczenia spotykają się z wielkimi, uniwersalnymi tematami, takimi jak praca, ewolucja, historia, miłość, wojna czy uniwersum, tworząc zaskakujące poetyckie i asocjacyjne połączenia. Zawsze jednak dokument lub fakt miesza się z fikcją i fantazją. Artysta opisuje i filmuje bieg myśli, eksperymentuje, odkrywa warstwy czasu i pozwala unosić się chwilom.
„Cały kontekst już istnieje – w rzeczywistości, która nas otacza – a między ludźmi także tworzą się związki, a więc sieci. Zadaniem literatów jest opowiedzieć o nich, co zresztą robią z wielkim zaangażowaniem. Film to w pewnym sensie spadkobierca klasycznej literatury – środkami przekazu są tu muzyka i narracja, a fotografia schodzi na drugi plan” – mówił reżyser w jednym z wywiadów. „To, co twórcom wychodzi najlepiej, to obserwacja i respektowanie ludzi i rzeczy, które opisują. Zadaniem sztuki jest dostrzeganie tego, czego inni nie widzą, pamiętanie i występowanie w roli adwokata. Tego nam potrzeba” – dodawał.
Alexander Kluge z wykształcenia jest prawnikiem, studiował również historię i muzykę. W trakcie studiów został asystentem Fritza Langa. W Niemczech Kluge obok swojej działalności reżyserskiej jest znany przede wszystkim jako pisarz, filozof, krytyk kulturalny i producent telewizyjny, a jego programy telewizyjne, do których zapraszał znakomitych gości, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Kluge należy do tego samego pokolenia co Adorno, Habermas i Fassbinder. Był jednym z pierwszych przedstawicieli nowego kina niemieckiego (Neuer Deutscher Film). Renoma Kluge jako filmowca opiera się na 20 filmach, które powstały w latach 1966-1983. W trakcie przeglądu zostanie pokazany wybór nie tylko najważniejszych filmów, które weszły już do historii kina jak „Pożegnanie z dniem wczorajszym”, „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni” czy „ Patriotka”, ale również „Potęga uczuć” – kluczowy film reżysera, którego tytuł symbolicznie określa temat jego twórczości – eksplorację konfliktu między rzeczywistością chronioną przez rozum a antyrealizmem uczuć.
„Alexander Kluge to artysta uniwersalny. Żaden filmowiec w Niemczech nie jest tak widzialny i słyszalny na całym świecie, jak Kluge. Od 50 lat jest obecny wszędzie: w codziennych mediach, na festiwalach, w muzeach, na wydarzeniach literackich. Niestrudzony komentator, najważniejszy niemiecki intelektualista, który potrafi zapisywać i filmować myśli” – mówi Renata Prokurat, kuratorka przeglądu.
Do zobaczenia na projekcjach!
Alexander Kluge. Przegląd filmów (Warszawa)
20-24 listopada,
Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16
Wstęp wolny.
Wszystkie filmy z napisami w języku polskim.