Rzeczy: must have po polsku
Ogromną przyjemnością było zobaczenie, co nowego w polskim projektowaniu. Mimo, że Łódź Design Festiwal dobiegł końca, przedmioty z głównego (obok make me!) konkursu – must have, można sobie sprawić choćby dziś i to w dodatku na wieczność. Mało tego, z pewnością nie będzie to wydatek, który sprawi że będziecie żałować rozbicia skarbonki. Zobaczcie 10 najciekawszych produktów z tegorocznej edycji plebiscytu must have, na które warto wydać zaskórniaki! Bo jak mówią „must have, to polski design dla każdego”.
Plebiscyt must have, zwany „polskim Red Dotem” to jeden z najciekawszych, jeśli nie najciekawszy konkurs dla projektantów i producentów produktów z obszernego i pojemnego wora wzornictwa przemysłowego. W tym roku, spośród ponad 400 zgłoszeń, jury wybrało 70 projektów, które zakwalifikowały się do ścisłego finału oraz zostały pokazane na wystawie podczas ŁDF. Zwykłe Życie od początku swojej działalności wspiera rzemieślników, i tych starszych i tych młodszych, stąd też rzemieślnicze spojrzenie i wytwórstwo, były kryteriami, którymi najbardziej kierowaliśmy się podczas tworzenia tego zestawienia. Bardzo nas cieszy, że wśród tegorocznych finalistów znalazło się kilka marek, których losy śledzimy od początku ich istnienia, które wspieramy i które z przyjemnością i pełną odpowiedzialnością możemy nazwać naszymi przyjaciółmi. Nie będziemy tutaj skromni – mamy nosa do dobrego wzornictwa!
Panele EHØ (projekt: To Do Product Design, producent: De De Furniture) odpowiadają na potrzebę komfortu akustycznego we wnętrzach oraz stanowią świetny element dekoracji wnętrz. To rozwiązanie skutecznie redukuje poziom hałasu oraz eliminuje pogłos. Panele, które dowolnie można komponować w zależności od potrzeb, zapewniają komfort psychiczny użytkownika i sprzyjają koncentracji, zaś naturalny, drewniany materiał ociepla atmosferę wnętrz podkreślając ich charakter. Czego chcieć więcej?
—
Okulary marki Sirène wykonane są ręcznie najwyższej jakości włoskich komponentów od cenionych producentów, takich jak Mazzucchelli, czy Zeiss. Wszystkie oprawki są antyalergiczne: części metalowe pokryte zostały tytanem. Do wybranych opraw użyto również złota i srebra. Wzornictwo Sirène jest wyraziste i ponadczasowe. Unikalny, elegancki design czerpie z historii różnych dekad, ale w nowym, oryginalnym wydaniu. W projektach wykorzystane zostały materiały windsor i acetaty imitujące kamień o niepowtarzalnych wzorach.
—
FRØPT to personalizowane fronty dopasowane do systemów meblowych IKEA. Pomysł na produkt bazuje na globalnym trendzie sprowadzającym się do kreatywnego modyfikowania mebli od szwedzkiego giganta. W skład oferty wchodzą cztery uniwersalnie zaprojektowane modele, dostępne w pięciu wyselekcjonowanych barwach ziemi składających się na kolekcję Terra. Połączenie nieszablonowych frontów FRØPT z korpusami szafek IKEA umożliwia użytkownikom posiadanie dobrze zaprojektowanych i niepowtarzalnych mebli w rozsądnej cenie.
—
PSIKUSY to projekt o kundlach, który składa się z książki i klocków. Uczy dzieci, że piękno jest niezależne od rasy. To projekt o różnorodności i tolerancji, także w kontekście ludzkim. Książka zawiera karty psów rasowych, autorstwa uznanych ilustratorów. Z wyciętych łap, głów, ogonów tworzy się kolaże. Wielość technik graficznych daje ogromną liczbę psich wariacji. Wśród klocków jest pięć ras, które można malować, kolekcjonować lub miksować na podobnej zasadzie. Za pomysł i szatę graficzną odpowiada Pani Jurek i Małgorzata Gurowska, za tekst – Dorota Masłowska, za ilustracje – Jacek Ambrożewski, Marta Ignerska, Edyta Ołdak, Paulina Pankiewicz oraz Maria Strzelecka
—
Lampa NEPTUNE (projekt: Justyna Fałdzińska i Miłosz Dąbrowski) to prosta, geometryczna forma wydrukowana na drukarce 3D. Lampka została zaprojektowana w taki sposób, aby można było ją wyprodukować w dowolnym miejscu na świecie – pliki 3D są sprzedawane online, a częścią oświetleniową jest zestaw oprawki z kablem STRALA od IKEA. W zależności od nastroju można zmieniać „abażur” (wersja owalna i okrągła) i natężenie światła poprzez ustawienie lampy.
—
KOPI, za którą stoi Natalia Kopiszka, to marka tworząca wyjątkową autorską biżuterię stworzoną z myślą o kobietach nowoczesnych, lubiących zaskakiwać subtelnymi akcentami. Pośród produktów kolekcji znajdziesz zarówno minimalistyczne propozycje, jak i odważniejsze projekty. U KOPI królują kolczyki, a najbardziej rozpoznawalnym projektem są „kolczyki oczy” złożone z dwóch części, przez co można je nosić na różne sposoby. Biżuteria wykonana jest ze srebra, mosiądzu, stali szlachetniej i złota.
—
Tegoroczna edycja plebiscytu must have pokazuje zmiany w polskim designie. Po okresie zapotrzebowania na po prostu dobre, funkcjonalne wzornictwo przyszedł czas na bardziej świadome projektowanie. Coraz więcej firm pracuje na stałe z projektantami i chętnie dzieli się tymi doświadczeniami. Wśród projektantów z kolei mocną tendencją jest slow design, któremu towarzyszą powrót do korzeni, celebrowanie rzemiosła oraz tworzenie funkcjonalnych, ale też unikalnych przedmiotów. Odbiorcy z kolei zaczynają rezygnować z dostępnego nadmiaru, a zwracają się ku produktom, za którymi stoi ponadczasowa wartość. Staraliśmy się dać temu wyraz, pokazując najciekawsze projekty dostępne na polskim rynku i przyznając im wyróżnienie must have 2018.
– mówi Olga Łosiak, koordynatorka tegorocznej edycji plebiscytu must have podczas Łódź Design Festival.
Książka graficzna „Doba na oceanie. Jak przepłynąć Atlantyk kajakiem?” od wydawnictwa DRUGANOGA, to fascynująca opowieść o wyprawach Aleksandra Doby, polskiego kajakarza, który jako pierwszy człowiek w historii przepłynął ocean kajakiem, z kontynentu na kontynent. Publikacja powstała we współpracy z Aleksandrem Dobą i jest pierwszą książką o jego wyprawach kajakowych dla dzieci. Ilustracje wykonał Bartłomiej Ignaciuk, zaś za tekst odpowiedzialna była Agata Loth-Ignaciuk.
—
Kilimy z Polski od Tartarugi to kolekcja inspirowana językiem tradycyjnych tkanin wschodnich i huculskich. Wełna wykorzystana do produkcji pozyskana została z żywych owiec hodowanych w okolicach górskiej wsi Koniaków. Wszystkie kilimy są sygnowane; opatrzone numerem seryjnym oraz nazwiskami projektanta i rzemieślnika. Co ciekawe, 2% dochodu z każdej tkaniny przekazywane jest fundacji Refugee.pl działającej na rzecz zapobiegania rasizmowi oraz budowania otwartego i obywatelskiego społeczeństwa.
—
ŁATKI od duetu Falbanki to projekt żakardowych aplikacji, służących do odnawiania ubrań. Inspiracją dla wzorów na łatkach były modernistyczne detale architektoniczne. Projektantkom zależało na tym, żeby wzory przyciągały uwagę i były oryginalne. Ten projekt to zachęta do naprawiania starych i zniszczonych, choć wciąż ulubionych rzeczy oraz nadawania im nowej tożsamości.
—
Narzędzia pielęgnacyjne Pastel (projekt: KABO & PYDO design studio) wpisują się idealnie w dominujący we wnętrzach roślinny trend. Kolory narzędzi nawiązują do natury: wody i ziemi. Podczas procesu projektowego zostały wykorzystane pomiary antropometryczne, których finalnym rezultatem jest ergonomiczna owalna rączka idealnie leżąca w dłoni, a dzięki innowacyjnemu materiałowi produkt jest w stanie wytrzymać lata użytkowania.
—
New School (projekt: Form Us With Love) to świeże spojrzenie na klasyczne krzesło szkolne. Małymi środkami, linia ta oferuje 432 (sic!) konfiguracje skrojone na miarę potrzeb użytkownika. Prosta konstrukcja oraz elementy siedzisk i oparć stwarzają możliwość wykonywania wielu różnych działań w różnych typach przestrzeni.
—
Pościel ŁYKO powstała z myślą o produkcie trwałym i pięknym. W naszym odczuciu piękno tkwi w prostocie, a jakość w użytych materiałach. Dlatego u dziewczyn – sióstr Heleny i Marii, króluje szlachetny len, w nowoczesnym zmiękczonym wydaniu.
—
ECH (projekt: Justyna Fałdzińska, Miłosz Dąbrowski) to modularny świecznik, który można budować w nieskończonej ilości kombinacji. Powstał jako hołd i inspiracja grupą Memphis. Świeczniki powstają na drukarkach 3D, przy użyciu najlepszej jakości PLA (biodegradowalnego materiału termoplastycznego pozyskiwanego z odnawialnych źródeł).