„Zjadacz kurzu” Kuby Bąkowskiego
Zbliża się jesień, a po niej nieuchronnie nastąpi zima. Po zeszłorocznej (słusznej!) histerii związanej ze smogiem, w nadchodzącym sezonie niektóre miasta powzięły kroki, aby jeśli nie całkowicie ograniczyć zanieczyszczenie, to edukować, edukować i jeszcze raz edukować! I temu ma służyć „Zjadacz kurzu”, czyli wielki filtr powietrza, który stanie w centrum Kielc.
W najbliższy czwartek na Placu Artystów w Kielcach stanie „Zjadacz kurzu” – nowa realizacja Kuby Bąkowskiego. Ponad czterometrowa maszyna-rzeźba będzie filtrować miejskie powietrze do końca października. Będzie również stacją kontroli jakości powietrza w Kielcach. Stan zanieczyszczeń będzie można sprawdzać na bieżąco na stronie internetowej www.zjadaczkurzu.org.
W rankingu 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, przygotowanym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), znalazły się aż 33 Polskie miasta. W styczniu 2017 roku w południowej Polsce odnotowano rekordowo duże zanieczyszczenie powietrza – normy przekroczone zostały o ponad 3 000%. Problem smogu i zanieczyszczeń jest aktualny niezależnie od sezonu i dotyczy każdego. Za szkodliwość smogu odpowiedzialne są przede wszystkim cząstki o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (przede wszystkim cząstki PM10 i PM2,5). To właśnie te cząstki będzie filtrować „Zjadacz kurzu”.
„Zjadacz kurzu” stanie na Placu Artystów – to samo serce Kielc i w centrum największego traktu komunikacyjnego miasta – ulicy Henryka Sienkiewicza. Publiczne odsłonięcie instalacji odbędzie się 14 września o godzinie 18:00, maszyna będzie filtrowała miejskie powietrze do 31 października 2017 r. To „oczyszczenie” prócz wymiaru symbolicznego i rytualnego ma również swój wymiar praktyczny i edukacyjny. Praktyczny, ponieważ rzeźba wyposażona w nowoczesne systemy filtracji faktycznie będzie oczyszczać powietrze, oraz edukacyjny, ponieważ wyposażona we została własny czujnik zanieczyszczeń, dzięki czemu będzie jedyną w swoim rodzaju stacją kontroli jakości powietrza. Jakość „wydychanych” przez nią gazów będzie można na bieżąco sprawdzać TUTAJ.
„Zjadacz kurzu” to hybryda sztuki i przemysłu. Łączy postfuturystyczne postulaty artystyczne z zaawansowaną inżynierią przemysłową. Punktem wyjścia jest dla mnie nie tylko ekologia, ale również historia regionu. Kielce leżą na terenach najstarszego w Polsce okręgu górniczo-hutniczego i do dzisiaj są ważnym ośrodkiem przemysłowym. „Zjadacz kurzu” łączy ze sobą świat maszyn, nowych technologii i sztuki, łączy historię regionu z jego współczesnością i podejmuje temat odpowiedzialności za przyszłość. – mówi Bąkowski.
Rzeźba powstaje w ramach 9. edycji cyklu „Sztuka w przestrzeni publicznej”, organizowanego co roku przez Fundację Nowa Przestrzeń Sztuki. Fundacja powstała z inicjatywy Doroty i Tomasza Tworków w celu promocji sztuki współczesnej. Co roku do udziału w projekcie zapraszają najważniejszych współczesnych artystów Polskich. Do tej pory byli to między innymi Leon Tarasewicz, Robert Kuśmirowski, a w zeszłym roku między innymi: Paweł Althamer, Joanna Rajkowska, Maya Gordon, Artur Żmijewski.
Więcej informacji o cyklu „Sztuka w przestrzeni publicznej” dowiesz się TUTAJ.
//
Kuba Bąkowski
Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jego twórczość określają eksperymentalne w charakterze działania wychodzące poza tradycyjne rozumienie fotografii, filmu i performance. Tworzy również instalacje, obiekty kinetyczne a ostatnio także zrobotyzowane rzeźby. Źródłem jego inspiracji są nowe technologie i zagadnienia z różnych dziedzin nauki, antropologii oraz historii naturalnej. Współpracuje z naukowcami, inżynierami i konstruktorami. Odwiedza daleką północ – swoje ostatnie projekty realizował na mroźnych pustkowiach kanadyjskich Terytoriów Północnozachodnich współpracując z rdennymi mieszkańcami tych terenów. Kuba Bakowski realizował projekty indywidualnie i na wystawach zbiorowych w Narodowej Galerii Zachęta, Galerii Foksal i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Brał udział w wystawach w Museum Moderner Kunst w Wiedniu, Museé d’Art Moderne w Saint-Etienne, Artspace Sydney, National Center for Contemporary Art w Moskwie, Palazzo delle Arti Napoli, Centro d’Arte Contemporanea Villa Manin, Chelsea Art Museum w Nowym Jorku, Royal Scottish Academy w Edynburgu i w kilkudziesięciu innych projektach w kraju i za granicą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Trust for Mutual Understanding, Creative Scottland oraz Canada Council for the Arts. Wykładowca programu Art in Practice w Collegium Civitas w Warszawie.