Zwykłe Życie to magazyn o prostym życiu wśród ludzi, miejsc i rzeczy.

Podróżując po egzotycznych miejscach i spotykając lokalsów, ciężko powstrzymać się przed zrobieniem fotki. Kto jest bez winy niech pierwszy rozbije ekran swojego telefonu. Jednak będąc na wakacjach, raczej nie zastanawiamy się nad etyką prostej czynności, którą jest fotografowanie, a o tym właśnie jest projekt Natalii Domagały.

The Tourist jest opowieścią o globalnej turystyce i fotografii podróżniczej. Publikacja złożona z krytycznego eseju i zdjęć zrobionych w Indiach analizuje problematyczną dynamikę dokumentowania podróży do dalekich, ‘egzotycznych’ dla Europejczyka rejonów świata. The Tourist mówi o tym, że aparat fotograficzny może stać się etnocentrycznym środkiem reprezentacji innych kultur jeżeli odrzucone zostaną etyczne zasady i szacunek do kulturowej inności drugiego człowieka.

Projekt powstał jako efekt mojej podróży do Indii, gdzie obserwując problematyczne interakcje turystów z miejscowymi, zaczęłam się zastanawiać jak poprawić te relacje. Indie oferują mistyczną obietnicę ‘odnalezienia siebie’, uwodzą swoimi kolorami, spirytualizmem, smakiem, zapachem i zapierającymi dech w piersiach krajobrazami. Indie, ich unikalna estetyka i zmysłowe doznania fascynują przyjezdnego, jednocześnie zaspokajając jego pragnienie zobaczenia czegoś innego.

Więcej o publikacji Natalii dowiesz się odwiedzając jej stronę. Klikaj śmiało!

Jako antropolog, nie-fotograf, sama wielokrotnie stawałam przed dylematem, czy sposób w jaki rekreacyjnie fotografowałam ludzi w Indiach był etyczny i właściwy. Publikacja The Tourist to refleksja nad moimi obserwacjami i błędami, które sama popełniłam. Zawarte w niej zdjęcia wykonane zostały aparatem analogowym i niektóre z nich również wpisują się w stereotypowe przedstawianie Indii.

Wybór co fotografować jest subiektywny, zawsze należy do fotografa i ilustruje jego zainteresowania i fascynacje. Według mnie, najbardziej problematycznym aspektem fotografii podróżniczej jest tendencja do przestawiania codziennego życia ludzi z innych kultur jako widowisko. Turysta, uwiedziony innością, dokumentuje każdy moment spędzony z mieszkańcami regionów które odwiedza, nierzadko sugerując, że ich zachowanie jest w jakiś sposób nietypowe, dziwne, czy szokujące. Często zamiast zaakceptować i uszanować lokalne zwyczaje, turysta przerywa i przeszkadza tubylcom, ignoruje ich prawo do prywatności i natarczywie robi setki zdjęć bez zgody fotografowanych. Małe kwadraciki w aparacie przemieniają czyjeś życie w miliony miniaturek, utrwalając czyjąś tożsamość kulturową na ekranie lub papierze i zmieniając ją w pamiątkę z podróży.

 

Mało Ci zdjęć? Obserwuj Natalię na Instagramie!

//

Natalia Domagała

Dziennikarka-freelancerka urodzona w Polsce choć obecnie mieszkającą w Londynie. Ukończyła studia na kierunku Antropologii i Mediów Goldsmiths, University of London. Tematy, które porusza to między innymi fotografia podróżnicza, współczesna migracja ludności, prawa kobiet, antropologia miast i postsocjalizm. Jej artykuły publikowane były m.in. w The Calvert Journal, Huck magazine, ZERO magazine i na blogu organizacji pozarządowej zajmującej się prawami kobiet Womankind Worldwide.