Zwykłe Życie to magazyn o prostym życiu wśród ludzi, miejsc i rzeczy.

stara kopalnia

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe 

Konkurs na Przybornik humanisty był wynikiem krótkiego wykładu „B jak Bauhaus, L jak Lamy, P jak Projektowanie”, który odbył się w Wałbrzychu, w ramach tegorocznej edycji Architektour – cyklu ogólnopolskich warsztatów poświęconych projektowaniu.

Zadaniem konkursowym, było zaprojektowanie przybornika humanisty, który okiełzna niesforne narzędzia do pracy – notatnik i pióro. Jedyną wytyczną, jedynym warunkiem konkursowym było to, aby przybornik zmieścił w sobie notes Moleskine formatu 13×21 cm oraz pióro Lamy. Forma projektu i wybór materiału, z którego miał być wykonany przybornik były dowolne, ale uczestnik konkursu musiał w zgłoszeniu uzasadnić swój wybór.

Marta_Jasinska

Niezwykle istotnym wyznacznikiem dla jury konkursowego był funkcjonalizm. Jury wyróżniło trzy prace. Pierwszą z nich jest projekt Marty Jasińskiej, która została doceniona za kreatywne podejście do tematu, stworzenie ,,czegoś z niczego” utrzymanego w duchu DIY oraz odejście od skomplikowanych i trudnych materiałów na rzecz gier formalnych. Drugą pracą jest projekt Pawła Grajdy, który według jury, zgłębił i rozpoznał osobowość humanisty oraz dał odpowiedź na konkretny problem projektowy. Ostatnim docenionym projektem była praca Magdaleny Koczewskiej, której wizja przybornika humanisty, rozumianego jako przestrzenny obiekt, opierała się na abstrakcyjnych, rzeźbiarskich formach. Jak pisze sama autorka:

,,Dwie wersje, których cechą wspólną jest prostota i szczerość w użyciu materiału. Model opiera się na zasadzie zapierających się wzajemnie brył usytuowanych na dwóch końcach notatnika. Owe bryły miałyby być wykonane z drewna orzechowego, by wskazać bezpośrednie pochodzenie papieru notatnika od drewna. Podstawa spajająca bryły miałaby być z blachy, by nadać surowość i szlachetność konstrukcji.”

Magdalena_Koczewska_1

Dla Moleskine’a i dla Lamy projektowanie jest przejawem ekspresji wszelkich działań humanistycznych. Stąd też wykład, podczas którego starano się opisać element historii marki Lamy jakim jest Bauhaus w kontekście tekstów Victora Papanka, Waltera Gropiusa czy Deyana Sudjica. Wykład ten nie był budowaniem nowej, nieco naciąganej historii produktu i czysto PR-owym zagraniem – wręcz przeciwnie. Niech świadczy o tym chociażby to, że pierwszym i kluczowym projektantem marki Lamy był Gerd A. Müller, który w latach 60. współpracował z Dieterem Ramsem pod szyldem marki Braun.

A Lamy ma jeszcze wiele takich ciekawych smaczków.

——

Organizatorzy konkursu:
Architektour
Lamy Polska
Moleskine Polska